Toiminta päättynyt Napapiirin tiloissa joulukuussa 2022. Tiedotamme jatkosta mahdollisimman pian.

Tampereen Napapiiri ry on pirkanmaalaisten lapsiperheiden vertaistukea ja virkistystoimintaa tarjoava yhdistys, jonka toiminta alkoi vuonna 2000, kun tamperelaiset lapsiperhejärjestöt etsivät yhteistä tilaa ja yhteistyömahdollisuuksia.

Toiminta perustuu vapaaehtoistyöhön ja on poliittisesti ja aatteellisesti sitoutumatonta. Se käsittää muun muassa neuvolatyötä täydentäviä synnytysvalmennuskursseja, imetystukiryhmiä, eri elämäntilanteissa olevien vanhempien vertaistukiryhmiä ja  teemailtoja. Viikoittain Napapiirin toiminnassa käy yli sata aikuista lapsineen.

Napapiiri toivottaa kaikki tervetulleiksi mukaan toimintaan, yhdistyksen jäsenyys ei ole pakollista.

Napapiirin arvot

Tampereen Napapiiri on perheiden kohtaamispaikka. Tärkeimmät arvomme ovat:

VERTAISTIETO JA –TUKI

Pidämme tärkeänä kävijöiden omaa kokemusta, vertaistietoa ja keskinäistä tukea. Lisäämme tietoa erilaisista lastenhoidon ja kasvatuksen vaihtoehdoista.

VAPAAEHTOISUUS

Toimintamme on vapaaehtoistoimintaa ja lähtöisin kunkin omasta innostuksesta. Kutsumme kaikki mukaan! Jokainen voi vapaasti päättää, mihin, miten ja minkä verran osallistuu.

KUNNIOITTAVA KOHTAAMINEN

Suhtaudumme ymmärtäväisesti ja kunnioittavasti kaikkiin, lapsista aikuisiin. Kunnioitamme ja tuemme perheiden omia valintoja. Kunnioitamme myös ympäristöä.

SITOUTUMATTOMUUS

Napapiirillä käyminen ei edellytä jäsenyyttä, sitoutumista tai jotain tiettyä suuntautumista. Emme edistä Napapiirillä minkään tietyn poliittisen, uskonnollisen tai kaupallisen tahon asiaa. Napapiirillä toimimme sen arvojen hengessä.

TAMPEREEN NAPAPIIRI – Vapaasta tahdosta yhdessä tehden oman ja toisten perheiden tueksi!

Itseohjautuvuutta ja itseluottamusta

Tampereen Napapiirin toiminta eroaa muusta kerhotoiminnasta itseohjautuvuutensa ansiosta. Napapiirillä ei ole toimistoa, vahtimestaria eikä siivoojaa, vaan tilojen käyttäjät ottavat vastuun siistimisestä, materiaalien hankinnasta ja muista toimintaan liittyvistä asioista. Vanhemmat saavat Napapiirin tapaamisissa toisistaan tukea ja itseluottamusta perustaa oman osaamisensa mukaan harrastuskursseja. Vauvoja ja taaperoita ei ”parkkeerata” sivuun, vaan he keikkuvat mukana toiminnassa. Lapsen kanssa harrastaminen katkaisee arkipäiväistä puurtamista.

Hallituksen rooli

Yhdistyksen hallitus muun muassa ylläpitää jäsenrekisteriä ja toimintakalenteria, hoitaa tilavaraukset, organisoi ryhmien toimintaa, huolehtii maksuliikenteestä, kirjanpidosta ja taloushallinnosta, vastaa tiedotuksesta ja some-viestinnästä sekä pyrkii kehittämään toimintaa. Hallitus kokoontuu tarpeen mukaan, yleensä noin kerran kuukaudessa. Hallituksen jäsenet valitaan vuosikokouksessa keväisin. Hallituksen jäsenille ei makseta kokous- tai muuta palkkiota, vaan he toimivat vapaaehtoisina.

Yhdistyksen säännöt

Säännöt löytyvät alla olevasta pdf-tiedostosta.

Tampereen Napapiiri ry:n säännöt